Quake at SciFi

Counter

 
Etusivu  
Uutiset  
Serverit  
Kartat  
Tietoa
Linkit  


Webmaster:
Aleksi Suhonen [email protected]

Viime silaus:

27.04.1998
klo 15:59:23

 
Mainostilaa vapaana.
Tietoa
ja apua

Alkuun Pääseminen

Usein Kysytyt Kysymykset


Laitteistovaatimukset

        Quaken ohjeiden mukaan 486:n pitäisi riittää Quaken pelaamiseen. Sillä ei kuitenkaan saavuteta hyvää pelinautintoa vielä. Prosessorin kannattaa olla mielellään yli 100MHz Pentium ja muistia kannattaa olla mielellään 32 megatavua, että Windowsilta jää jotain Quakellekin. Yli 166MHz:n ei Quakessa ja QuakeWorldissä ole paljoakaan merkitystä, eikä MMX:llä, mutta Quake 2:sta silmällä pitäen, jos on vasta nyt hankkimassa konetta, on hyvä jo harkita vaikka jotain 200-300MHz Pentium-II:sta.

        Tällä sivulla on ohjeita muitakin koneita, kuin vain PC:eitä varten, ja normaalisti nämä koneet ovat ilman muuta tehokkaampia jo ennestään. Vähintään samaa teholuokkaa niiden pitää silti aina olla.

        Yhdellä ISDN-kanavalla pääsee mielyttävään 60-80 millisekunnin pingiin ja kahdella pääsee jo samaan, kuin suoralla ethernet-yhteydellä. Modeemilla ei pääse alle sadan millisekunnin pingin vaan yleensä jää yli kahden sadan millisekunnin, jolloin peli ei ole kovin pehmeää.


Quaken Asentaminen (DOS & Windows 95 ja NT)

        Itse Quaken asentaminen on tehty kohtuullisen helpoksi. Riittää, kun pistää DOS:issa tai Windowsissa CD:n asemaan ja ajaa sieltä installin (tai setupin) ja kertoo asennusohjelmalle, että mihin hakemistoon levyllä haluaa Quaken asentuvan.

        Asennusohjelma ehdottaa asennushakemistoksi C:\quake\. Näillä sivuilla kaikki hakemistoihin liittyvät esimerkit olettavat, että Quake on asennettu tuohon hakemistoon. Jos olet asentanut Quaken eri hakemistoon, niin vaihdat vain C:\quake\:n tilalle oman hakemistosi ja seuraat ohjetta sen mukaan.

        Tämän jälkeen olet jo teoriassa valmis pelaamaan Quakea sekä DOS:issa (C:\quake\quake.exe), että Windowsissa (C:\quake\q95.bat), mutta DOS:ista et pääse Internettiin pelaamaan ilman Beam & Whiteside:n TCP/IP-stackiä. (En tiedä mistä sen saisi)

        Windows:ille on myös olemassa paremmin soveltuva WinQuake, joka osaa esimerkiksi pyörittää Quakea ikkunassa. WinQuake vaatii kunnolla toimiakseen DirectX:n, jonka pitäisi tulla ainakin Internet Explorerin mukana. WinQuake itse on seuraavassa paketissa:

ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/quake/wq100.zip ( 336 KB)

        Win32:sen GL-ajureita, ja varsinkin GL-kortteja varten on olemassa oma klienttinsä:

ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/unsup/glq1022.exe ( 381 KB)

        Quaken pelattavuus Internettiin on varsinkin modeemilinjan lävitse hieman huono, joten siitä on tehty laajennettu ja paranneltu versio Internettiä varten. Laajennosta kutsutaan QuakeWorldiksi. QuakeWorld ei ole yhteensopiva Quaken kanssa, vaan QuakeWorld serveriin pystyy ottamaan yhteyttä vain QuakeWorld clientillä. SciFi keskittyy enemmän QuakeWorld:iin, kuin perus Quakeen.


GLQuaken ja GLQuakeWorldin asennus

        Varsinainen GLQuake löytyy erillisenä pakettina:

ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/unsup/glq1022.exe ( 381 KB)
mutta GLQuakeWorld tulee jo tavallisen QuakeWorldin mukana ja asentuu, jos vastaa kysymykseen "Onko sinulla OpenGL-kykeneväinen 3D-kiihdytin" myötävästi.

        Tämän lisäksi koneesi tarvitsee OpenGL-kortin ja siihen OpenGL-ajurit. Tämä vaihe riippuu kortista, joka sinulla on:

3Dfx Voodoo Graphics tai Rush -pohjaiset kortit

(RealVision Flash 3D, Orchid Righteous 3D, Diamond Monster 3D, Canopus Pure 3D, Hercules Stingray 128/3D jne. jne.)

        Näille korteille varsinainen OpenGL-ajuri tulee GLQuaken ja GLQuakeWorldin mukana. Kyseessä on oikeastaan GLQuake-ajuri, joka ei toteuta OpenGL:stä kuin GLQuaken vaatiman osan. Sitä siis ei saa kopioida Windowsin system-hakemistoon Ajuri vaarii myös Glide-ajurit, jotka tulevat kortin mukana. Tässä pätee uudempi on parempi -sääntö ja uusimmat ajurit kannattaa hakea valmistajan kotisivuilta tai 3Dfx:n omasta sitestä:

http://www.3dfx.com/download/sdk/index.html#drivers ( x KB)

        Näille lopuille korteille tulee OpenGL-ajuri joko mukana tai muuten ja GLQuaken mukana tuleva Voodoon opengl32.dll pitää muuttaa jollekin muulle nimelle tai poistaa.

Riva 128 -pohjaiset kortit

(STB Velocity 123, Diamond Viper 330 jne.) Näille korteille tulee mukana OpenGL-ajuri ainakin Windows NT:lle.

PCX2 -pohjaiset kortit

(Matrox M3D, Apocalypse 3Dx ja 5D jne.)

        Näille korteille läytyy samanlainen mini-OpenGL kuin Voodoolle:

Apocalypsen kortit:

http://www.videologic.com/GLQuake.htm ( x KB)

Matrox M3D:

http://www.matrox.com/mgaweb/drivers/m3d.htm ( x KB)

Tämän lisäksi tarvitset toki kortin muut ajurit.

Permedia 2 -pohjaiset kortit

(Diamond FireGL 1000 Pro jne.)

        Tälle kortille tulee mukana OpenGL-ajuri ainakin Windows NT:lle.

Verite 1000 -pohjaiset kortit

(Creative 3D Blaster PCI, Canopus Total 3D, Intergraph Intense 3D, Sierra Screamin' 3D jne.)

        Näille korteille pitää hakea OpenGL-ajurit Bjorn's 3D Worldistä.

        Näille korteille on olemassa omakin Quaken versionsa, jonka kanssa ei tarvita OpenGL-ajureita, VQuake:

http://www.rendition.com/download.html ( x KB)

Verite 2100 -pohjaiset kortit

(Diamond Stealth II s220 jne.)

        Tälle kortille tulee mukana OpenGL-ajuri ainakin Windows NT:lle. Myös V1000-korteille tarkoitettua VQuakea voi näillä korteilla pelata.

Muut: S3 Virge, Matrox Mystique, Millennium ja Millennium 2, ATI Rage ja Rage 2 jne.

        Näissä 3D-"kiihdyttimiksikin" itseään kutsuvissa korteissa ei vääntö riitä GLQuaken pyörittämiseen, eikä muutaman kuvan sekunnissa nopeus oikein innosta pelaamaan.

        Tämän jälkeen voikin alkaa viilaamaan asetuksiaan, johon GLQuake antaa vielä tavallistakin Quakea enemmän mahdollisuuksia. Listaa mahdollisista optioista löytyy mm. www.quakeworld.net:istä kuten myös muuta aiheeseen liittyvää, sivu kun on GLQuaken tekijöiden ylläpitämä.

        Muuta yleisesti hyvää informaatiota GLQuakesta ja aiheeseen liittyvästä löytyy Zanshinin GLQuake Dojo:sta ja Quake and 3D Video Cards FAQ:sta


Quake MacIntoshille

        Tarvitset Quake CD:ltä tiedostot C:\quake\id1\pak0.pak ja C:\quake\id1\pak1.pak. Tähän pitäisi varmaan jonkun, joka on Quaken kertaalleen Mäkkiin tapellut, kertoa jotain, koska minulla ei ole mitään tietämystä aiheesta, mutta SciFin ftp-palvelimella on seuraava tiedosto Mäkkejä varten:

ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/macquake/macquake.sit.hqx ( 10062 KB)

QuakeWorldin Asentaminen (Windows 95 ja NT)

        QuakeWorld vaatii oikeasti Quakesta vain tiedostot C:\quake\id1\pak0.pak ja C:\quake\id1\pak1.pak. Voit hakea joko itseinstalloivan paketin, tai zip-tiedoston, jonka purat itse. Itseinstalloiva paketti tarvitsee vain ajaa Windowsissa, ja se kyselee tarkemmat tiedot sinulta. Versio 2.10 löytyy SciFin ftp-serveriltä osoitteesta:

ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/quakeworld/qw1022.exe ( 1778 KB)

        Vanha versio GameSpysta tulee tuon paketin mukana.

        QuakeWorldin mukana tulee on joitakin tekstitiedostoja, jotka kannattaa lukea. Samoin kannattaa lukea QuakeWorldin manuaali, joka on webissä osoitteessa http://www.quakeworld.net/.


GameSpy (Windows 95 ja NT)

        GameSpy on näppärä työkalu, jolla voi etsiä servereitä ja ihmisiä servereiltä, useampaa eri peliä varten. Se tukee tällä hetkellä ainakin Quakea, QuakeWorldiä, Hexen2:sta ja Quake2:sta. Shareware-versiosta puuttuu joitain toimintoja. Shareware-versio asentuu itsestään ajamalla seuraava paketti:

ftp://ftp.sci.fi/pub/idgames2/planetquake/gamespy/GameSpyInstaller1.01.EXE ( 971 KB)

Quaken ja QuakeWorldin Asentaminen (Linux & muut Unixit)

        Tarvitset joka tapauksessa aina perus-Quakesta tiedostot C:\quake\id1\pak0.pak ja C:\quake\id1\pak1.pak. Sen lisäksi tarvitset jonkin seuraavista paketeista:

Linux XQuake v1.01 (toiminee myös esim. i386-BSD:eillä)
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/unsup/intel_linux_quake101.tgz ( 317 KB)
Linux SVGAlib Quake 1.1
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/quakeworld/unix/squake-1.1-i386-unknown-linux2.0.tar.gz ( 204 KB)
Linux SVGAlib QuakeWorld Client 2.10
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/quakeworld/unix/qwcl2.10-svgalib-i386-unknown-linux2.0.tar.gz ( 181 KB)
Linux X11 QuakeWorld Client 2.10
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/quakeworld/unix/qwcl2.10-x11-i386-unknown-linux2.0.tar.gz ( 181 KB)
Solaris Sparc QuakeWorld Client 2.10
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/quakeworld/unix/qwcl2.10-sparc-sun-solaris2.5.1.tar.Z ( 365 KB)
Solaris Sparc Quake Client 1.09
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/unsup/unix/quake1.09-sparc-sun-solaris2.5.1.tar.Z ( 424 KB)
SGI GLQuake
http://www.sgi.com/Fun/free/sgi-quake.html ( ??? KB)
http://reality.sgi.com/sgiquake/ ( ??? KB)
GameSpyt UNIXeille:
Linux ELF
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames2/planetquake/quakeworld/gamespy/qspy_linux-elf.tgz ( 839 KB)
SGI IRIX
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames2/planetquake/quakeworld/gamespy/qspy_irix.tgz ( 197 KB)

Mistä Quaken saa?

        Ainakin seuraavista kaupoista saattaa saada ostettua Quaken:


Quaken Konsoli

        Quakessa on "komentorivipohjainen" konsoli, jonka kautta voi tehdä lähes kaiken saman, kuin kaikkialta muualta yhteensä. Konsoli tulee normaaliasetuksilla esiin, kun painaa tildeä (~). Samasta napista se menee myös takaisin piiloon. Huomaa kuitenkin, että Quakessa on amerikkalaisen näppäimistön näppäinjärjestys, eli tilde tuleekin yleensä näppäimistön vasemmasta yläkulmasta, ykkösen (1) vasemmalta puolelta, escapen (ESC) alta riippuen tietysti näppäimistöstä ...

        Konsolin komennot ovat täysin samanlaisia, kuin konfigurointitiedostojenkin. Komento, jolla konsoli itse tulee esiin tai menee piiloon, on toggleconsole. Yhdessä Quaken mukana tulevassa konfigurointitiedostossa onkin seuraava rivi:

bind ~ "toggleconsole"

        Tässä on lista hyödyllisistä komennoista, joita saattaa kuvitella haluavansa käyttää:

connect quake.sci.fi
say foo
bind h "say heh"
alias duel "connect duel.quake.sci.fi"
disconnect
duel
Konsolikomennoista on seuraavanlaisia hyviä sivuja:

Kämpperit

        Kämpperiksi kutsutaan pelaajaa, joka odottaa koko ajan jossain tietyssä paikassa, että joku tulee sinne, ja tappaa sitten pahimmillaan piilosta ampuen selkään. Esimerkiksi, jos kentässä on vain yksi sinko, niin kämpperi saattaa olla siellä estämässä muita pääsemästä singolle.


LPBt eli Low Ping Bastardit

        LPB tarkoittaa käytännössä pelaajaa, jonka pingi on alle sadan, tosin USAssa alle kahdensadan pingilläkin kutsutaan LPB:ksi. Jos samantasoisten pelaajien pingiero on yli 100ms niin pienemmällä pingillä pelaava voittaa lähes poikkeuksetta pidemmän reaktioajan seurauksena. Termin vastakohta on HPW eli High Ping Wussy.


Skinit

        Skinit eivät ole tässä yhteydessä päänsä kaljuiksi ajaneita räyhääjiä, vaan niitä tekstuureitä, joita pelaajahahmojen päälle piirretään. SciFin servereistä kaikilla QuakeWorld -servereillä toimii skinit, tosin CTF ja TF käyttää skinejä niin, ettei pelaaja pääse niihin vaikuttamaan. Perus Quake -servereillä ei ole (eikä tule) skinejä.

        Skinit säilytetään PCX-formaatissa C:\quake\qw\skins hakemistossa sekä serverillä, että klientillä. Itselleen voi skinin vaihtaa kirjoittamalla konsolilla skin skinin nimi. PCX-pääte ei ole osa skinin nimeä. Jos klientillä ei ole jotain skiniä, niin serveri yleensä kentän vaihtuessa puskee sen klientille. Niitä voi myös pyytää kesken kentän skins-käskyllä. Jos taas on kyllästynyt niihin, niin niistä pääsee eroon noskins-käskyllä, jolle annetaan joku seuraaavista parametreistä:

noskins 0    - lataa ja näyttää skinit. perusasetus.
noskins 1    - ei lataa eikä näytä skinejä.
noskins 2    - näyttää skinit, mutta ei lataa uusia servereiltä.

        Skinien tekemiseen löytyy hyviä ohjeita sivulta http://www.planetquake.com/skins/. Jos olet tehnyt uuden skinin ja haluat että muut SciFin servereillä pelaajat voivat nähdä sen, niin sinun pitää lähettää se osoitteeseen [email protected]. Mustia ja muita huijausskinejä ei hyväksytä. Minulle tulee sen verran paljon skinejä, että en vastaa niihin viesteihin. Jos lähettämäsi skini ei ole viikon sisällä serverillä, niin joko se on rikkinäinen (esim. BMP) tai olen katsonut sen huijausskiniksi, tai sitten minulla ei ole ollut aikaa käsitellä skinejä koko viikkoon.


Quake tökkii

        Perus Quakea ei ole suunniteltu Internetissä pelaamista varten. QuakeWorld puolestaan on, ja sen lisäksi se on ilmainen, jos sinulla on jo perus Quake.

        Jos QW:nkin kanssa tuntuu pingi olevan mitä sattuu, niin tarkista että ppp-asetuksissa on kaikki pakkausoptiot pois päältä. Modeeminkin pakkausoptioita kannattaa kokeilla poistaa. Datan pakkaamiseen ja purkamiseen menee aina jonkin verran aikaa ja joskus sitä saattaa mennä niin paljon, että se lisää pingiä huomattavasti.


Master-serverin lisäys GameSpyhyn

        Paina hiiren oikeanpuoleista nappia ikkunan vasemmasta reunasta löytyvien vanhoje master-servereiden päällä ja valitse esiin pomppaavasta valikosta "Add..."

        SciFin QuakeWorld-masterin osoite on master.quake.sci.fi tai 195.74.0.8 ja portti on 27000.


Tilausserverien käyttö

        Claim-serverin voi varata seuraavilla konsolille kirjoitetuilla käskyillä:

setinfo claim salkal
connect vodor.sci.fi:27510
Tämän jälkeen serverin rcon_password on salkal.
rcon gamedir fangring
rcon map dm3
Tämän jälkeen serveri on Fang:in versio ClanRingistä ja kartta on dm3. Järjestyksen pitää olla aina gamedir - map, jotta kaikki toimii oikein. Muita gamedirrejä on fortress, ctf ja ffa, tosin uusia saattaa ilmestyä aika hiljaa ja mitään sanomatta.
rcon password hulivili
password hulivili
Tuon jälkeen ei serverille pääse kuin salasanalla hulivili.

        Palauttakaa serveriltä lähdettyänne serveri claim-tilaan. Se käy niin, että rcon-salasanan tuntija lähtee viimeisenä serveriltä ajamalla seuraavan käskyjonon:

disconnect
rcon_address vodor.sci.fi:27510
rcon exec reset.cfg
Tuo 27510 pitää tietenkin korvata 27511:llä, jos olitte varanneet sen serverin. Tuo jono kannattaa ajaa myös, jos joskus sattuu vahingossa claimaamaan serverin, vaikka ei tarvitsekaan. (Esimerkiksi jos on menossa pelaamaan yhdelle serverille, mutta käy vahingossa toisessa, koska muistaa portin väärin.) Näin serveri on valmis seuraaville käyttäjille mahdollisimman nopeasti. Kiitos.

Lisää rcon-käskyistä kannattaa lukea QuakeWorldin manuaalista www.quakeworld.netistä.

        Tilausservereillä ei saa pelata dueleita eikä 2vs2-pelejä. Niitä varten on omat serverit. 4vs4-pelejäkin varten on yksi serveri vodorin portissa 27509.