|
||||||||||||||||||
ja apua
| ||||||||||||||||||
Quaken ohjeiden mukaan 486:n pitäisi riittää Quaken pelaamiseen. Sillä ei kuitenkaan saavuteta hyvää pelinautintoa vielä. Prosessorin kannattaa olla mielellään yli 100MHz Pentium ja muistia kannattaa olla mielellään 32 megatavua, että Windowsilta jää jotain Quakellekin. Yli 166MHz:n ei Quakessa ja QuakeWorldissä ole paljoakaan merkitystä, eikä MMX:llä, mutta Quake 2:sta silmällä pitäen, jos on vasta nyt hankkimassa konetta, on hyvä jo harkita vaikka jotain 200-300MHz Pentium-II:sta.
Tällä sivulla on ohjeita muitakin koneita, kuin vain PC:eitä varten, ja normaalisti nämä koneet ovat ilman muuta tehokkaampia jo ennestään. Vähintään samaa teholuokkaa niiden pitää silti aina olla.
Yhdellä ISDN-kanavalla pääsee mielyttävään 60-80 millisekunnin pingiin ja kahdella pääsee jo samaan, kuin suoralla ethernet-yhteydellä. Modeemilla ei pääse alle sadan millisekunnin pingin vaan yleensä jää yli kahden sadan millisekunnin, jolloin peli ei ole kovin pehmeää.
Itse Quaken asentaminen on tehty kohtuullisen helpoksi. Riittää, kun pistää DOS:issa tai Windowsissa CD:n asemaan ja ajaa sieltä installin (tai setupin) ja kertoo asennusohjelmalle, että mihin hakemistoon levyllä haluaa Quaken asentuvan.
Asennusohjelma ehdottaa asennushakemistoksi C:\quake\. Näillä sivuilla kaikki hakemistoihin liittyvät esimerkit olettavat, että Quake on asennettu tuohon hakemistoon. Jos olet asentanut Quaken eri hakemistoon, niin vaihdat vain C:\quake\:n tilalle oman hakemistosi ja seuraat ohjetta sen mukaan.
Tämän jälkeen olet jo teoriassa valmis pelaamaan Quakea sekä DOS:issa (C:\quake\quake.exe), että Windowsissa (C:\quake\q95.bat), mutta DOS:ista et pääse Internettiin pelaamaan ilman Beam & Whiteside:n TCP/IP-stackiä. (En tiedä mistä sen saisi)
Windows:ille on myös olemassa paremmin soveltuva WinQuake, joka osaa esimerkiksi pyörittää Quakea ikkunassa. WinQuake vaatii kunnolla toimiakseen DirectX:n, jonka pitäisi tulla ainakin Internet Explorerin mukana. WinQuake itse on seuraavassa paketissa:
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/quake/wq100.zipWin32:sen GL-ajureita, ja varsinkin GL-kortteja varten on olemassa oma klienttinsä:
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/unsup/glq1022.exeQuaken pelattavuus Internettiin on varsinkin modeemilinjan lävitse hieman huono, joten siitä on tehty laajennettu ja paranneltu versio Internettiä varten. Laajennosta kutsutaan QuakeWorldiksi. QuakeWorld ei ole yhteensopiva Quaken kanssa, vaan QuakeWorld serveriin pystyy ottamaan yhteyttä vain QuakeWorld clientillä. SciFi keskittyy enemmän QuakeWorld:iin, kuin perus Quakeen.
Varsinainen GLQuake löytyy erillisenä pakettina:
ftp://ftp.sci.fi/quake/idgames/idstuff/unsup/glq1022.exeTämän lisäksi koneesi tarvitsee OpenGL-kortin ja siihen OpenGL-ajurit. Tämä vaihe riippuu kortista, joka sinulla on:
Näille korteille varsinainen OpenGL-ajuri tulee GLQuaken ja GLQuakeWorldin mukana. Kyseessä on oikeastaan GLQuake-ajuri, joka ei toteuta OpenGL:stä kuin GLQuaken vaatiman osan. Sitä siis ei saa kopioida Windowsin system-hakemistoon Ajuri vaarii myös Glide-ajurit, jotka tulevat kortin mukana. Tässä pätee uudempi on parempi -sääntö ja uusimmat ajurit kannattaa hakea valmistajan kotisivuilta tai 3Dfx:n omasta sitestä:
http://www.3dfx.com/download/sdk/index.html#driversNäille lopuille korteille tulee OpenGL-ajuri joko mukana tai muuten ja GLQuaken mukana tuleva Voodoon opengl32.dll pitää muuttaa jollekin muulle nimelle tai poistaa.
Näille korteille läytyy samanlainen mini-OpenGL kuin Voodoolle:
Apocalypsen kortit:
http://www.videologic.com/GLQuake.htmMatrox M3D:
http://www.matrox.com/mgaweb/drivers/m3d.htmTämän lisäksi tarvitset toki kortin muut ajurit.
Tälle kortille tulee mukana OpenGL-ajuri ainakin Windows NT:lle.
Näille korteille pitää hakea OpenGL-ajurit Bjorn's 3D Worldistä.
Näille korteille on olemassa omakin Quaken versionsa, jonka kanssa ei tarvita OpenGL-ajureita, VQuake:
http://www.rendition.com/download.htmlTälle kortille tulee mukana OpenGL-ajuri ainakin Windows NT:lle. Myös V1000-korteille tarkoitettua VQuakea voi näillä korteilla pelata.
Näissä 3D-"kiihdyttimiksikin" itseään kutsuvissa korteissa ei vääntö riitä GLQuaken pyörittämiseen, eikä muutaman kuvan sekunnissa nopeus oikein innosta pelaamaan.
Tämän jälkeen voikin alkaa viilaamaan asetuksiaan, johon GLQuake antaa vielä tavallistakin Quakea enemmän mahdollisuuksia. Listaa mahdollisista optioista löytyy mm. www.quakeworld.net:istä kuten myös muuta aiheeseen liittyvää, sivu kun on GLQuaken tekijöiden ylläpitämä.
Muuta yleisesti hyvää informaatiota GLQuakesta ja aiheeseen
liittyvästä löytyy
Zanshinin GLQuake Dojo:sta ja
Quake and 3D Video Cards FAQ:sta
Tarvitset Quake CD:ltä tiedostot
C:\quake\id1\pak0.pak ja
C:\quake\id1\pak1.pak.
Tähän pitäisi varmaan jonkun, joka on
Quaken kertaalleen Mäkkiin tapellut,
kertoa jotain, koska minulla ei ole
mitään tietämystä aiheesta, mutta
SciFin ftp-palvelimella on seuraava
tiedosto Mäkkejä varten:
QuakeWorld vaatii oikeasti Quakesta vain tiedostot
C:\quake\id1\pak0.pak ja
C:\quake\id1\pak1.pak.
Voit hakea joko itseinstalloivan paketin, tai zip-tiedoston,
jonka purat itse. Itseinstalloiva paketti tarvitsee vain ajaa
Windowsissa, ja se kyselee tarkemmat tiedot sinulta.
Versio 2.10 löytyy SciFin ftp-serveriltä osoitteesta:
Vanha versio GameSpysta
tulee tuon paketin mukana.
QuakeWorldin mukana tulee on joitakin tekstitiedostoja, jotka kannattaa lukea.
Samoin kannattaa lukea QuakeWorldin manuaali, joka on webissä osoitteessa
http://www.quakeworld.net/.
GameSpy on näppärä
työkalu, jolla voi etsiä servereitä ja ihmisiä servereiltä,
useampaa eri peliä varten. Se tukee tällä hetkellä ainakin
Quakea, QuakeWorldiä, Hexen2:sta ja Quake2:sta.
Shareware-versiosta puuttuu joitain toimintoja.
Shareware-versio asentuu itsestään ajamalla seuraava paketti:
Tarvitset joka tapauksessa aina perus-Quakesta
tiedostot C:\quake\id1\pak0.pak ja
C:\quake\id1\pak1.pak.
Sen lisäksi tarvitset jonkin seuraavista paketeista:
Ainakin seuraavista kaupoista saattaa saada
ostettua Quaken:
Quakessa on "komentorivipohjainen" konsoli,
jonka kautta voi tehdä lähes kaiken saman,
kuin kaikkialta muualta yhteensä. Konsoli
tulee normaaliasetuksilla esiin, kun painaa
tildeä (~). Samasta napista se menee
myös takaisin piiloon. Huomaa kuitenkin, että
Quakessa on amerikkalaisen näppäimistön
näppäinjärjestys, eli tilde tuleekin yleensä
näppäimistön vasemmasta yläkulmasta,
ykkösen (1) vasemmalta puolelta, escapen
(ESC) alta riippuen tietysti
näppäimistöstä ...
Konsolin komennot ovat täysin samanlaisia,
kuin konfigurointitiedostojenkin. Komento,
jolla konsoli itse tulee esiin tai menee
piiloon, on toggleconsole. Yhdessä
Quaken mukana tulevassa konfigurointitiedostossa
onkin seuraava rivi:
Tässä on lista hyödyllisistä komennoista, joita
saattaa kuvitella haluavansa käyttää:
Kämpperiksi kutsutaan pelaajaa, joka odottaa koko
ajan jossain tietyssä paikassa, että joku tulee
sinne, ja tappaa sitten pahimmillaan piilosta
ampuen selkään. Esimerkiksi, jos kentässä on
vain yksi sinko, niin kämpperi saattaa olla siellä
estämässä muita pääsemästä singolle.
LPB tarkoittaa käytännössä pelaajaa, jonka
pingi on alle sadan, tosin USAssa alle
kahdensadan pingilläkin kutsutaan LPB:ksi.
Jos samantasoisten pelaajien pingiero
on yli 100ms niin pienemmällä pingillä
pelaava voittaa lähes poikkeuksetta pidemmän
reaktioajan seurauksena. Termin vastakohta
on HPW eli High Ping Wussy.
Skinit eivät ole tässä yhteydessä päänsä
kaljuiksi ajaneita räyhääjiä, vaan niitä
tekstuureitä, joita pelaajahahmojen päälle
piirretään. SciFin servereistä kaikilla
QuakeWorld -servereillä toimii skinit,
tosin CTF ja TF käyttää skinejä niin, ettei
pelaaja pääse niihin vaikuttamaan. Perus
Quake -servereillä ei ole (eikä tule) skinejä.
Skinit säilytetään PCX-formaatissa
C:\quake\qw\skins hakemistossa sekä serverillä,
että klientillä. Itselleen voi skinin vaihtaa
kirjoittamalla konsolilla skin skinin
nimi. PCX-pääte ei ole osa skinin
nimeä. Jos klientillä ei ole jotain skiniä,
niin serveri yleensä kentän vaihtuessa puskee
sen klientille. Niitä voi myös pyytää kesken
kentän skins-käskyllä.
Jos taas on kyllästynyt niihin, niin niistä
pääsee eroon noskins-käskyllä, jolle
annetaan joku seuraaavista parametreistä:
Skinien tekemiseen löytyy hyviä ohjeita sivulta
http://www.planetquake.com/skins/.
Jos olet tehnyt uuden skinin ja haluat
että muut SciFin servereillä pelaajat
voivat nähdä sen, niin sinun pitää lähettää
se osoitteeseen
[email protected]. Mustia ja muita
huijausskinejä ei hyväksytä. Minulle
tulee sen verran paljon skinejä, että
en vastaa niihin viesteihin. Jos lähettämäsi
skini ei ole viikon sisällä serverillä,
niin joko se on rikkinäinen (esim. BMP) tai
olen katsonut sen huijausskiniksi, tai
sitten minulla ei ole ollut aikaa käsitellä
skinejä koko viikkoon.
Perus Quakea ei ole suunniteltu Internetissä pelaamista varten.
QuakeWorld puolestaan on, ja sen lisäksi
se on ilmainen, jos sinulla on jo perus Quake.
Jos QW:nkin kanssa tuntuu pingi olevan mitä sattuu, niin
tarkista että ppp-asetuksissa on kaikki pakkausoptiot pois
päältä. Modeeminkin pakkausoptioita kannattaa kokeilla poistaa.
Datan pakkaamiseen ja purkamiseen menee aina jonkin verran
aikaa ja joskus sitä saattaa mennä niin paljon, että se lisää
pingiä huomattavasti.
Paina hiiren oikeanpuoleista nappia ikkunan vasemmasta
reunasta löytyvien vanhoje master-servereiden päällä ja
valitse esiin pomppaavasta valikosta "Add..."
SciFin QuakeWorld-masterin osoite on master.quake.sci.fi
tai 195.74.0.8 ja portti on 27000.
Claim-serverin voi varata seuraavilla konsolille
kirjoitetuilla käskyillä:
Palauttakaa serveriltä lähdettyänne serveri claim-tilaan. Se käy
niin, että rcon-salasanan tuntija lähtee viimeisenä serveriltä
ajamalla seuraavan käskyjonon:
Lisää rcon-käskyistä kannattaa lukea QuakeWorldin manuaalista
www.quakeworld.netistä.
Tilausservereillä ei saa pelata dueleita eikä 2vs2-pelejä.
Niitä varten on omat serverit. 4vs4-pelejäkin varten on yksi
serveri vodorin portissa 27509.
GameSpyt UNIXeille:
bind ~ "toggleconsole"
connect quake.sci.fi
say foo
bind h "say heh"
alias duel "connect duel.quake.sci.fi"
disconnect
duel
Konsolikomennoista on seuraavanlaisia hyviä sivuja:
noskins 0 - lataa ja näyttää skinit. perusasetus.
noskins 1 - ei lataa eikä näytä skinejä.
noskins 2 - näyttää skinit, mutta ei lataa uusia servereiltä.
setinfo claim salkal
connect vodor.sci.fi:27510
Tämän jälkeen serverin rcon_password on salkal.
rcon gamedir fangring
rcon map dm3
Tämän jälkeen serveri on Fang:in versio ClanRingistä
ja kartta on dm3. Järjestyksen pitää olla aina
gamedir - map, jotta kaikki toimii oikein. Muita
gamedirrejä on fortress, ctf ja ffa, tosin uusia saattaa
ilmestyä aika hiljaa ja mitään sanomatta.
rcon password hulivili
password hulivili
Tuon jälkeen ei serverille pääse kuin salasanalla hulivili.
disconnect
rcon_address vodor.sci.fi:27510
rcon exec reset.cfg
Tuo 27510 pitää tietenkin korvata 27511:llä, jos olitte
varanneet sen serverin. Tuo jono kannattaa ajaa myös,
jos joskus sattuu vahingossa claimaamaan serverin,
vaikka ei tarvitsekaan. (Esimerkiksi jos on menossa
pelaamaan yhdelle serverille, mutta käy vahingossa
toisessa, koska muistaa portin väärin.)
Näin serveri on valmis seuraaville
käyttäjille mahdollisimman nopeasti. Kiitos.