Quaken Public-Tiimilinnake pelaamisen eri kasvot!

Suomen quaketaso on tunnetusti kovaa ja tämän ansiosta suomen suosituimalla public-palvelimella (tfa.quake.inet.fi) on ainainen vilske sitten kellonaikaan katsomatta. Yö on gurujen ja ulkomaalaisten aikaa. Päivällä serveriltä löytyy jos jonkinmoista räpeltäjää niin aloittelijoista "guruihin" jotka valittavat kun vihollistaistelijat tekevät rakettihypyn tark´ampujakorokkeelle.

1. OLLAKKO SININEN, PUNAINEN, VAIKO EIKÖ OLLA?

Tässä olen itse huomannut quakekansan olevan kolmea eri lajia:

Ensimmäinen lajike on "tasapuoliset pelaajat", jotka katsovat pelin tasaisuuden kannalta huonommin pärjäävän joukkueen. Tähän lajiin kuuluvat yleensä klaaneissa olevat pelaajat, joilla jopa on jonkunlaista vaikutusta joukkueensa pärjäämiseen.

Toinen lajike on ns. "epätasapuoliset pelaajat", jotka valitsevat paremmin pärjännenn joukkueen, jolla he yrittävät saada omaa pelisuoritustaan näyttämään paremmalta. Tälle lajikkeelle on erittäin tyypillistä ottaa uusi yhteys pelipalvelimeen ja vaihtaa joukkuetta,
joko entisen joukkueen pettävänhuonon menestyksen takia tai jos kyseessä on tark´ampuja, on kyseessä luultavasti toisen teamin supertark'ampuja, joka heijastin-skinejensä ansiosta ampuu sinut heti kun yrität kulmarunkata 2linnake5:n alatason pimeän puolen seinää.

Kolmanteen lajikkeeseen kuuluvat pelaajat jotka eivät inetin autoteamin takia yksinkertaisesti huonojen refleksiensä takia kerkiä valitsemaan joukkuetta.

2. PELAAJALAJIKKEEN VALINTA!

Tämä vaikea osa tätä peliä on erittäin kismittävä, varsinkin kun kyseessä on jopa yhdeksän (9) eri vaihtoehtoa. Vaihtoehdot ovat tiedustelija, tark´ampuja, sotilas, räjähdysmies, lääkintämies, painava-aseistettumies, pyromaani, vakooja, insinööri ja jos et osaa
päättää niin vaihtoehtona on myös satunnainen valinta.

Tiedustelija on erittäin nopea hahmolajike, joka ei ole ollenkaan yleisten quakepalvelin-pelaajien suosiossa huonon raketin-, naulojen-, haulien- ja tulensietokykynsä takia. Jos joku haluaa välttämättä tätä lajiketta pelata yleisellä palvelimella, niin pelaaja on yleensä 12v ja hänen aikomuksensa on liittyä jokonkin suomen parhaista quakenpelaajaryhmistä, koska hän saa lipun yleiselläkin palvelimella helposti.

Tark´ampuja on ehkä suosituin hahmo koko quakehistoriassa. Tämä hahmo valitaan usein, koska sillä on helppo tappaa vastustaja jo kaukaa(ehkäpä DM taitojen puuttuessa). Näiden ns. snipujen yleisimmät viestimoodi1:llä tulleet kommentit ovat vastustavan sniperin syyttelyt ja vastustajan sotilaiden panettelu, koska sotilaat tuppaavat leiriytyä tark´ampujaparvelle.

Sotilas on ehkäpä toiseksi yleisin hahmo. Tämän hahmon pelaajat ovat yleensä hieman osaamattomia ja valitsevat kyseisen hahmon, jotta saisivat leiriytyä vihommisen snipujen lähettyville. Myöskin uudelleensyntymishuoneiden lähettyville tai jopa niiden sisään
leiriytyminen on myöskin yleistä. Näitä samoja "kämppäys"(leirintä)-oireita esiintyy myöskin räjähdysmiehien ja pyromaanien keskuudessa.

Räjähdysmies on tullut suosituksi myös Vallasherra Leninin kirjoittamasta Pelit-lehti jutusta, jossa hän kertoo että putkipommeilla kannattaa suojata lippu. Tämä taas johti siihen että ns. 100def tai homodef klaanit saivat älynväläyksen, ja laittoivat basensa täyteen räjähdysmiehiä.

Lääkintämies kuten nimenmukaisesti on myös käytetty sanaa hoitaja tai tohtori, on hyvä apuväline kun vihollis-lääkintämies lyö sinua kirveellään, josta tarttuu paha-paha tauti, jonka jälkeen voit kirjoittaa konsolissa "saveme" tai bindata sen kuten useimmat quakepelaajaryhmien eliitit jäsenet tekevät, jolloin voi jäädä odottamaan oman joukkuelaisen lääkintämiestä parantamaan tauti, ja pelastamaan sinut. Lääkintämies on hyvin suosittu koska hänellä on tuikitehokas SuperNaulaPyssy, ja tietenkin tiedustelijaan verrattuna lääkintämiehellä on granaatit ja tuiki tutuksi tulleet tärähdys-granaatit jotka panevat pään sekaisin.

Painava-aseistettumies on todella iso selluliitti-, ja rasvamöhkäle, jota on todella vaikea tappaa! Miinusta painava-aseistettumiehellä on se että koska hän on niin helvetin läski, ei hän pysty liikkumaan kauhean nopeasti. Ei edes granaatit  nostata häntä maasta!! Uskomatonta eikö? Painava-aseistettumies on tullut tutuksi monen quakepelaajaryhmien puolustuksesta, jossa näitä voi tavata jopa 4!

Pyromaani on hirmuinen mies sillä hänellä on liekinheitin. Mutta koska hän on erittäin pihi, ei liekkikään ole hirmuisen pitkä! Häneltä myös löytyy heti syntyessään jopa 4 napalm-tuligranaattia, joita tunnetusti on löydetty tukikohdat.bsp:n syntymishuoneista. Myös raketinheitin varustettuna palavilla ammuksilla on myös Pyromaani-miehen vakiovaruste! Tätä miestä käytetään yleensä toisen härnäämiseen ja tark'ampujien kiusaksi.

Vakooja on aika vekkuli, sillä hän pystyy muuntautumaan aivan vihollisen näköiseksi. Usein monet menevät harhaan, mutta useimmat TF-joukon quakepelaajaryhmien parhaimmistosta osaavat tunnistaa vakoojan useista eri piirteistä. Vakooja osaa jopa näytellä kuollutta, koska häneltä löytyy Broadway kokemusta! Usein vakoojaa käytetään vihollis tukikohtaan tunkeutumiseksi, ja jopa lipun varastamiseksi.

Insinöörillä on hurjat taidot. Hän pyöräyttää pienestä kasasta cellsejä (130) superhienon pyssyn (lue: automaatiotykki), joka ampuu vihollista! Insinööri on tullut tutuksi monien quakepelaajaryhmien puolustuksesta, josta ainakin yksi Insinööri löytyy turvaamassa lippua. Insinöörillä on myös ns. Emppi-granaatit, joilla on ominaisuutena pamauttaa toisen tai jopa oman pelaajan omat ammukset. Ei olisi hauskaa räjäyttää 20rakettia omissa pöksyissään eiköstä? Insinööri pystyy rakentamaan myös lataus-aseman, josta saa ammuksia ja haarniskaa. Tarpeen tullen Insinöörillä on myös mahdollisuus räjäyttää kaikki rakentamansa.

3. PELAAMINEN

Itse pelaaminen on kummankin joukkueen osalta yhtä kaaosta. Milloin on omat vakoojat vihollisen sniperiksi naamioituneena vihollisalueella ilman ilmoitusta tai millon tulee oma tiedustelija ja "conccaa" sinut yrittäessäsi puolustaa. Myöskin insinöörien keskuudessa on huomattu pientä eripuraa automaatiotykkien asennuspaikoista ja toisen tykin purkaminen ei myöskään ole harvinaista. 2linnake5:ssa on inetin palvelimella kiva asentaa automaatiotykki uudelleensyntymishuoneesta poisjohtavaan käytävään, jolloin kukaan ei pääse pois
uudelleensyntymishuoneesta muutenkuin itsesurmalla ja hyvällä tuurilla uudelleensyntymällä toiseen paikkaan. Tai jos joku hermostuu ja ottaa myöskin insinöörin ja purkaa tukkeena olevan tykin. Myöskin oman joukkueen pelaajan heittämään naulagranaattiin juokseminen on yleistä huvia, koska iNET:n palvelimen heijastusvaurio-asetus on päällä.



Kielenkäyttö palvelimilla on suorastaan peeloxmaista. 
Toisen syyttely ja yleinen peeloilu on yleistä. Mutta ei se mitään. 
QuakeLehti tarjoaa  Super-Selviytyjä-in-da-TfA! -oppaasta hieman:

Jos saat valituksia/haukkuja voit käyttää seuraavista huudahduksista:

"Mulkku!!!!"
"PÄÄS KII VITUN NOLIFERI!!!"
"VITUN LÄSKIPERSE NAAMA JUMIIN!!!!"

Jos taas kyllästyt tark'ampujaparventelttailijoihin voit huutaa vaikka näin:

"VITUN KAMPPERIT OSTAKAA ELÄMÄ !!!"

Jos taas et pärjää vastustajan tark'ampujalle tai saat muutenvaan pataa
niin käytä seuraavia huudahduksia:

"VITUN CHEATTERI!!!!!"
"VITTU HEITÄ SE AIMBOTTIS POIS JA TUU DUELAAN!!!!" (ja duelipaikalle et 
tietenkään saavu)
"OHO!! Snipasin solttuconfigilla!!!"

Jos taasen et muutenvaan pärjää pelissä voit käyttää jotakin näistä
tekosyistä:

"Vitun katti hyppäs näppikselle!!!"
"Vittukun tä paska s**nalahti laggaa!!!"
"Vittu tän kaverin kone on paska! Kotona oon vitusti parempi!!!"
"Vittu joku pingaa mua!!"

Käyttämällä näitä sinut hyväksytään varmasti pian TfA:n vakiojengiin!


Myöskin pelaajan koneen ja palvelinkoneen välisen internetyhteydestä johtuvasta viiveestä osaa joku pelaaja huomauttaa vähintään viiden(5) minutin väliajoin. Ostakoon kunnon
yhteyden perkele!

4. YHTEENVETO

Ei tässä muuta voi sanoa kun että lannistavaa tämä ylesten palvelinten
pelaajien/asetusten laatu...


Pääjuttu : GunSlinger Ceesam
Class lisäykset : GunSlinger hyPno
Super-Selviytyjä-in-da-TfA!-opas by Vallasherra Mislink!
(Suomalaisessa vain 79mk)